Karády, a vamp, az új szexszimbólum
Karády hét filmben játszik együtt
Jávor Pállal, és általában mindketten ugyanazt a karaktert
formálják meg a szerelmi történetekben. A sorban az
első a "Halálos tavasz", ahol Karády a megközelíthetetlen
démont, a végzet asszonyát alakítja, aki romlásba, pusztulásba
viszi a vele kapcsolatba kerülő férfiembert. Később
is ezt a sémát hordozzák filmjeikben nagyjából, "a már
bevált recepten ne változtass" elv kiszolgálását várják
mindkettejüktől a film gyártói. (Egyszer az nagy kasszasikert
eredményezett, hoz majd ez is a konyhára...) Ám Karádynak
már az első filmfőszerepe átütő erejű módon formálja
át a nézőkben addig kialakított nőképet. Lélegzetelállítóan
hat akkoriban ebben, az első filmjében egy jelenet.
Szimbólummá lesz.
Jávor ül a zongoránál, és elhangzik a legendássá lett
"Ez lett a vesztünk, mind a kettőnk veszte..." kezdetű
dal, és az erotikától túlfűtött hangulatban, a tánc
során Karády fokozatosan leveti ruháit, amit a főhős,
Jávor, a zongorán hagyott mézeskalács szív tükréből
lát... persze Karády fel is öltözik a szám végére, a cenzúra,
és a kor ízlésének megfelelően. Ám ez a filmbeli jelenet
megváltoztatja a hagyományos nőideál hazai megkövesedett
eszméit. A korábbi magyar filmgyártásban kialakuló kissé
tudatlan és ártatlan, picit vagány babanő (Ágai Irén,
Haraszti Mici, Bársony Rózsi, Perczel Zita) vagy az
esetlen, enyhén lompos, magával, külsejével, megjelenésével
keveset törődő, kissé molettke, süteményfaló, cseverészgető
strapanő (Gombaszögi Ella) -eszménykép egy szemvillanás
alatt törik össze, mint egy régi tükör. A népieskedő,
konyha falára kiszegezett, házi áldásos hímzett falvédők
magyar asszonyideálja - ami valljuk be, inkább a giccs
világának, az ipari-álnépművészeti világ utolsó száz
évének kreálmánya, semmint a magyar paraszti világ sajátja
(legfeljebb csak hasonlít rá...) - is semmissé válik egy
filmsiker kapcsán. A nyugati világ ezt a típusú élményt
már jóval korábban átéli, a hazai mozilátogatók is fokozatosan
zárkóznak fel a modern nő eszményképének körülírásában,
ám az első apró bubifrizurás "forradalmak" után ebben
a folyamatban Karády személye egy komoly mérföldkő.
Szexszimbólum lesz, és egyfajta, addig csak álomképekben
létező nőideált varázsol hús-vér formában a nézők elé.
Az önálló modern nő, aki megáll a lábán, nem kér a férfiak
pátyolgatásából, a vonzerejével és eszével is érvényesülni
tudó femina eladdig idegen a magyar filmgyártásban,
és igazából egy jó szakember, Karády menedzsere, Egyed
Zoltán teremti meg, a hollywoodi sztárok mintájára.
Karády nadrágkosztümben jelenik meg például; kalapkölteményekkel,
kosztümökkel számos filmjében jelezve, hogy a maszkulin
és feminin jegyek egyaránt egy testben is képesek megjelenni.
Sokan mindet erkölcstelennek bélyegzik, számosan felszólalnak
hivatalos helyeken is (még a parlamentben is kérdéssé
lesz!). A "magyar lélektől idegen az ilyen és ehhez
hasonló dolog" - mondják rá azok, akik legszívesebben
visszaparentálnák a főzőkanalak és befőttek úrnőivé
téve ismét asszonyainkat, akikről még a műdal is azt
tartja illendőnek, hogy verve jó...
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése